نوشته شده توسط : منتظر المهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)

شاید کلمه ویل تو خیلی از آیات قرآن دیده باشید که به معنی وای ترجمه شده اما همون طور که میدونید کلمات در زبان عربی معانی مختلفی دارن از جمله ویل. ویل در یکی از معانی نام چاهیست در طبقه آخر جهنم.

ویل چیست ؟
ویل وادی است در دوزخ ، قعر آن دورتر و آتش آن گرم تر و عذاب آن سخت تر و ماران و کژدمان آن بیشتر (از هر جایی است ) و - تنادی کل یوم الهی قد اشتد حری و بعد قعری و کثر حیاتی و عقاربی فالی اهلی - آواز می دهد هر روز که بار خدایا گرمای من در نهایت است و قعر من بسیار دور است و ماران و کژدمان من کثیر است و طاقتم به سر رسیده ، اهل مرا به  من رسان » .
گروه هایی که در ویل می روند :
1- کافران - ویل للکافرین . فویل للذین کفروا . مریم /37 -ص/27-الذاریات /60 .
2- مشرکین - ویل للمشرکین . فصلت /6
3- ظالمین - فویل للذین ظلموا . الزخرف/65
4- کسانی که کتاب و مطلبی از خود می نویسند و آن را به خدا نسبت می دهند - فویل للذین یکتبون الکتاب بایدیهم ثم یقولون هذا من عند الله . البقره /79
5- کسانی که خدا ومعاد رابر اساس نفس خود وصف می کنند -لکم الویل مما تصفون . الانبیاء/18
6- کسانی که دل هایشان در اثر غفلت از یاد خدا سخت گردیده - فویل للقاسیه قلوبهم من ذکر الله .الزمر/22
7- تمام دروغگویان گنهکار - ویل لکل افاک اثیم . الجاثیه /7
8- تکذیب کنندگان خدا ، پیامبر ، معاد و.... - فویل یومئذ للمکذبین . الطور/11-المرسلات/15و19و24و28و34و37و40و45و47و49-المطففین/10
9- کم فروشان - ویل للمطففین . المطففین /1
10- همه ی عیب جویان مسخره کننده - ویل لکل همزه لمزع . الهمزه/1
11- نماز خوانهایی که در نماز سهل انگارند - فویل للمصلین الذین هم عن صلاتهم ساهون .الماعون/4و5
12- نمازخوان هایی که ریاکاری می کنند . فویل للمصلین ... الذین هم یراءون .الماعون/4و6
13- نماز خوان هایی که اسباب و وسایل مورد نیاز را (مانند وام ، زکات ، صدقه ، عاریه ، اثاث خانه و غیره ) از دیگران دریغ می دارند - فویل للمصلین .. و یمنعون الماعون .الماعون/4و7
14- ظالم به اهل بیت علهیم السلام - پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم فرمود : « الویل لظالم اهل بیتی عذابهم مع المنافین فی الدرک الاسفل من النار . ویل برای کسی است که به اهل بیتم ستم روا دارد ، عذاب اینان با منافین در درک اسفل (پایین ترین مرتبه جهنم ) از آتش دوزخ است .

 از حضرت علی (ع) روایت شده است: روزی رسول خدا (ص) فرمودند: ای علی؛ به راستی که جبرئیل نزد من آمد و به من خبر داد که امتم بعد از من به تو خیانت و اهانت خواهند کرد، پس «ویل» بر آن ها باد و آن را سه بار تکرار نمود.به جبرئیل عرض کردم: معنای ویل چیست؟پاسخ داد: ویل، سرزمینی است در جهنم که جایگاه دشمنان تو و کسانی است که با خاندان تو جنگ می کنند و همچنین جایگاه افرادی که در بیعت کردن با تو خیانت نموده اند.
سپس جبرئیل فرمود: همانا درخت «طوبی» برای دوست داران پیامبر و دوست داران اهل البیت او می باشد و آن را سه بار تکرار فرمود.پیامبر عرض کرد: ای جبرئیل؛ طوبی چیست؟جبرئیل فرمود: «طوبی» درختی است در بهشت که تنه و ریشه ی آن در منزل تو در بهشت است و هیچ مکانی در بهشت نیست مگر این که ساقه ای از آن درخت در آن وجود دارد و هر کس بخواهد چیزی تناول کند، به امر خداوند، شاخه ی آن درخت آن قدر پایین می آید تا وقتی که در دسترس او قرار گیرد و در آن درخت از هر نوع میوه و غذایی وجود دارد.
منابع:

1- علامه مجلسی. بحارالانوار، ج1: 78

2- محمدی. جهنم میعادگاه پیروان شیطان: 115.





:: بازدید از این مطلب : 159
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : 14 آبان 1394 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: